Jeśli zdarzyło ci się, że podczas jazdy miałeś miękki, wpadający w podłogę pedał to prawdopodobnie nastąpiło przegrzanie układu hamulcowego. Czasem do takiego zjawiska dochodzi z winy kierowcy, jak to ma miejsce przy trzymaniu nogi na hamulcu w momencie zjazdu, ale czasem są tez inne przyczyny a w tym po prostu niesprawność. Zacząć trzeba od sprawdzenia parametrów płynu hamulcowego, taką czynność przeprowadza wiele serwisów. Podczas normalne eksploatacji samochodu płyn hamulcowy wchłania wilgoć ze środowiska, jeśli wzrośnie w nim znacząco poziom wody to może doprowadzić to do obniżenia temperatury wrzenia. Objawi się to gotowanie się płynu podczas nadmiernej eksploatacji hamulców. Najlepszym objawem jest gwałtowne miękniecie pedału hamulca. W serwisie można tez sprawdzić czy nie dochodzi do blokowania się klocków hamulcowych. Jeśli taka sytuacja ma miejsce to nieustannie podczas jazdy opierają się mnie o tarcze i przegrzewają się. Trzeba też sprawdzić tarcze czy nie są popękane lub zwichrowane. Musisz też wiedzieć, że nadmiar oleju jest dla silnika tak samo szkodliwy jak jego brak.


Dlatego tez pod żadnym pozorem nie wolno nalewać płynu na zapas, tak by przekraczał wskazany przez producenta poziom. Jeśli de3ydujesz się na wymianę rozrządu to zastanów się czy bardziej nie opłacać się zakupić specjalny zestaw od jednego producenta niż każdą część od innego. W ten sposób unikniemy problemu z kompatybilnością. Pamiętaj, że podczas jazdy powinieneś być skupiony na drodze a nie na gadżetach, które znajdują się w kabinie. Policja twierdzi, że jeździmy szybko i ryzykownie, do tego palimy za kierownicą, omawiamy przez telefon i wykonujemy jeszcze kilka innych rzeczy. Jeśli jesteś chory to nie siadaj za kółko. Nawet na pierwszy rzut oka zwykłe przeziębienie może sprawić, że będziesz prowadzić auto jak zwykły pijany kierowca. Kaszel, katar i rozdrażnienie utrudniają orientację i pogarszają refleks. Jeśli jedziesz z dziećmi to daj im coś do zabawy by ich zająć. Znudzone dzieci niepotrzebnie absorbują uwagę kierowcy, który się w ten sposób rozprasza. Nie należy też zbytnio przesadzać z głośną muzyko, ponieważ nie słychać wtedy na przykład wozów uprzywilejowanych. W hałasie kierowca gorzej się koncentruje, a jeśli słucha wiadomości w radiu to często za bardzo się skupia na przekazywanych informacjach.

Małe samochody produkowane obecnie są bardzo dobrze wykonane i świetnie spisują się nie tylko w zatłoczonych miejskich uliczkach. Kiedyś koncerny, które stawiały na produkcję małych samochodów musiały bardzo się starać, bo jeśli oferowały małe tanie auta to by wyjść na swoje musiały ich sprzedawać bardzo dużo. Auta te były słabo wykończone, dlatego też tanie, takie masówki. Teraz jest inaczej a to za sprawą premiery fiata, 500 która to zmieniła pogląd koncernów. Okazało się ze mały samochód tez może być świetnie wykończony i do tego tani. Wzorując się na sukcesie Fiata w ślad ca popularną pięćsetką poszli też inni producenci. Do takich samych wniosków doszedł koncern VW, miał on, co prawda już wcześniej w swej ofercie Fox-a i Lupo, ale auta te były przeznaczone głównie na rynek niemiecki i południowoamerykański. Wynikiem planowania powstał cztery lata temu mały VW o nazwie up z napędem na tylną oś. Jednak w trakcie testów okazało się ze silnik z przodu będzie lepszym rozwiązaniem.


Kolejnym ciekawym krokiem było to, że auto to miało być oferowane także przez skodę pod inna nazwą, miało to dać spore oszczędności i uczynić to auto tanim. Potem zapadła decyzja ze pod marką Seata auto to będzie tez produkowane, choć jeszcze nie wiadomo, jaka będzie miało nazwę. Pracę nad nowym autem trwały aż tu inżynierowie z VW dowiedzieli się, że została nawiązana współpraca także z suzuki w sprawie małych aut. Chodzi o to by Japończycy wspomogli swych partnerów doświadczeniem, bowiem premiera VW, up ma mieć miejsce w 2012 roku a w skodzie Seacie rok później. Ta cała kooperacja ma dać możliwość produkowania różnych modeli na jednej platformie, co ma znacznie obniżyć koszty nowego auta. Ze względu na koszty zdecydowano także by cała produkcja nowego auta i to pod wszystkimi markami ma się odbywać w fabryce Skody w Bratysławie. Szacuje się ze przy produkcji zostanie zatrudnionych 7000 osób, obecnie fabryka jest rozbudowywana. Na rynku maluchów robi się coraz ciaśniej, szykują się nowe premiery takie jak Peguot 107, czy nowa wersja Suzuki ALTO. Szacuje się że nowy VW pod marką Skody ma kosztować około 30 tyś zł, natomiast pod marką VW kilka tysięcy więcej.

Zastanów się nad zakupem drugiego kompletu felg do auta, być może będzie to dobre rozwiązanie. Wymiana opon, co pół roku jest przykrą koniecznością dla większości kierowców. Często za taką usługę musimy zapłacić nawet 100zł nie mówiąc o straconym czasie. Dlatego jeśli dany samochód planujemy używać dłużej jak cztery lata to dobrym rozwiązaniem będzie zakup drugiego kompletu opon. W takiej sytuacji możemy oszczędzić tyle, co wydamy na nowe felgi. Zyskujemy czas i Jelni samochód będzie użytkowany dłużej to także żywą gotówkę. Bardzo dobą cenę można dostać w dużych hurtowniach oraz w Internecie. Warto felgi kupić w okresie letnim wtedy ceny są o wiele niższe niż w sezonie. Nie ma też reguły, jeśli chodzi o to czy felgi mają być stalowe czy aluminiowe. Cena obręczy będzie zależała od ich wymiaru. Ale przyjmijmy, że średnio będzie to około 700 zł. Jeśli tak to praktycznie po pięciu latach koszt się zwraca, a dodatkowy kompleks kół będzie sporym atutem przy sprzedaży auta. Jeśli chcesz kupić felgi aluminiowe to pamiętaj by były rozsądnej marki, zagwarantuje to ich trwałość. Jełki cię nie stać na siluminowe porządnej firmy to zakup stalowe, w niczym nie będą one odbiegać podczas prowadzenia od felg aluminiowych.

Jest kilka sposobów by poprawić skuteczność naszych reflektorów. Jest to ważne szczególnie teraz – jesienią. Podstawową sprawą jest zapewnienie bardzo dobrego kontaktu między przewodami a żarówką. Złącze lubi się utleniać, przez to gwałtownie może spaść strumień światła. Często przyczyną może być też łączenie kabla masy z nadwoziem. Miejsce łączenia czyścimy i potem pryskamy sprayem kontaktowym. Nie bez znaczenie jest tez prawidłowy montaż żarówki, bardzo wielu kierowców robi to źle. Bardzo często ma to miejsce przy żarówce H7. Warto dokładnie się przyjrzeć jak była zamontowana stara żarówka. Trzeba tez mieć czysty klosz. Bo jeśli jest on brudny to nie tylko świeci słabej, ale tez silniej rozprasza światło. Jeśli klosze SA plastykowe to róbmy to na mokro, bo łatwo je porysować. Lubią one też zmatowić, przez co dochodzi do pogorszenia warunku jezdnych. Warto, więc klosz pokryć preparatem, który będzie filtrem anty UV. Warsztaty robią to za około 250zł za parę reflektorów. Jeśli i to Mao to można zastosować żarówki o powiększonym strumieniu świetlnym, dają one o około 20% więcej światła niż te normalne. Światła trzeba regulować, tyczy się to także ksenonów. Za takąż usługę na stacji zapłacimy około 10żł. Może też zamontować dodatkowe reflektory przeciwmgłowe lub dalekosiężne. Oświetlenie możemy poprawić tez poprzez wymianę standardowych świateł na ksenonowe.

Zielone oponyObecnie na rynku są opony, które pozwalają nam na obniżenie zużycia paliwa, oczywiście zostało to osiągnięte przy takim samym stopniu zapewniania nam bezpieczeństwa. Ale niestety, jeśli chodzi o opony nie można mieć wszystkiego. Doskonale wiemy, że inne opony są na zimę a inne na lato, dodatkowo jedne lepiej spisują się w terenie a inne na szosie. Tak samo było w przypadku opon ekologicznych, trzeb było z czegoś zrezygnować po to by nabyć takie opony.

TankowanieObecnie stacja gdzie tankujemy najczęściej paliwo przestała już być miejscem stworzonym tylko do tego. Bardzo często możemy tam zakupić różne produkty, trzeba jednak wiedzieć, że w większości przypadków cena będzie się znacznie różniła od tej sklepowej. Po prostu tankować musimy a jak już jesteśmy na stacji to może być to dobry moment do zakupu oprócz paliwa innych rzeczy, w ten sposób zaoszczędzimy czas. Bardzo dużym plusem stacji jest to, że praktycznie wszystkie są otwarte 24h na dobę. Podczas tankowania najczęściej nabywamy artykułów pierwszej potrzeby w tym artykuły spożywcze. Musisz jednak wiedzieć, że marża stacji w stosunku do przeciętnego sklepu jest o około dziesięć procent wyższa. Najczęściej z tej grupy wybieramy chłodny napój czy też jakąś przekąskę w postaci chociażby batonika. Plusem jest to, że oszczędzamy czas, bo kupujemy paliwo i to coś w jednym miejscu. Tym samym godzimy się na wyższą cenę. Jednak w środku nocy często jest to jedyny moment by zakupić papierosy czy alkohol. Jednak czasem na stacji kupimy też coś taniej niż w sklepach. Często jest tak w przypadku olei silnikowych, które są promowane przez daną stację. Podobnie, choć już zdecydowanie trudniej jest znaleźć coś tańszego na półce z kosmetykami samochodowymi. Jednak nie wszystko wygląda talk korzystnie. Jeśli chodzi o takie artykuły jak wycieraczki czy żarówki to poza stacja kupimy je znacznie taniej. Podobnie jest z płynem do spryskiwaczy, w supermarkecie możemy go zakupić nawet trzy razy taniej. Jednak stacje wychodzą z założenia ze jadąc bywa często tak, że przepali nam się żarówka czy tez skończy płyn, więc specjalnie nie będziemy jechać do supermarketu tylko zakupimy na stacji, choć wiemy, że będzie drożej. Warto wiedzieć, że bez przepłacania na stacji możemy też zakupić papierosy i prasę. Ceny tych artykułów są takie same jak w każdym sklepie. Jeśli chodzi o mocniejszy alkohol to jest on sporo droższy od tego w sklepie, zatem powinniśmy sięgać po niego w ostateczności. Musisz też wiedzieć o jednej z zależności otóż im stacja jest dalej od konkurencji tym jest na niej drożej. Jeśli chodzi o piwo ta będziemy musieli na stacji zapłacić średnio od 50 groszy do złotówki więcej za każda butelkę.

Jaki olej wybrać?W dokumentacji auta znajdziemy informację, na jakim oleju powinno ono jeździć. Ale nie znaczy to, że nie mamy żadnego wyboru. Większość koncernów produkujących samochody określa klasa lepkości, ale SA tez takie, które rekomendują oleje konkretnych marek. Chodzi tu najczęściej o zysk i sprawy marketingowe niż o konkretne wymagania silnika. Wybierając olej w sklepie musimy określić, jakie powinien mieć parametry lepkości np. 5W-30 15W-40.

Stacja paliwCzy wiesz ile pali twój samochód podczas pierwszych kilometrów przejechanych zaraz po uruchomieniu silnika. Jeśli mamy komputer to możemy to dokładnie sprawdzić. Wystarczy wyzerować dane przed startem zimnego silnika. Szybko dojdziemy do wniosku, że spalanie daleko odbiega od średniego.

Aby silnik w naszym aucie pracował przez długi czas nienagannie to trzeba systematycznie wymieniać olej. Są także takie modele, w których trzeba robić to częściej niż zaleca producent. Olej wraz z przemierzonymi kilometrami traci swe właściwości, które posiadał na początku.

Poprawne sprawdzanie poziomu olejuChoć wiele osób powie, że robi to często i czynność ta nie sprawia żadnych komplikacji to nie każdy zrobi to poprawnie. Każdy kierowca powinien często sprawdzać poziom oleju i nawet, jeśli między kolejnymi kontrolami nic się nie zmieni to nie powinno to uśpić naszej czujności. Musisz tez wiedząc, że w nowoczesnych silnikach oleju może ubywać jak i przybywać.