Jak wszyscy wiemy doskonale w silniku samochodowym występuje tarcie. Przez to zjawisko dochodzi do uszkodzenia części a także straty energii mechanicznej. Aby ograniczyć to zjawisko wprowadza się miedzy trące o siebie powierzchnie film z oleju. Do tego służy układ smarowania silnika. Widać cały czas rozwój tych układów, muszą one nadążyć za coraz to mocniejszymi osiągami przy jednoczesnych zaostrzeniach norm emisji spalin silniki tak się projektuje by sprawność ich była jak największa przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa.

Zwiększenie mocy przy jednoczesnym zachowaniu pojemności wymaga zastosowania układów doładowujących. Te z kolei zwiększają temperaturę pracy oleju o około 10 stopni. Dlatego też nowoczesne układy smarowania musza sobie prowadzić z większa temperatura oleju, aby nie spadło ciśnienie i nie został zerwany film z oleju. Podstawowym elementem każdego układu jest pompa olejowa, wymaga ona obrót oleju w silniku, najczęściej mamy jej dwa rodzaje. Zarówno w jednym jak i drugim typie napęd idzie do wału korbowego za pomocą przekładni. Czyli wydajność takiej pompy zależy wprost od momentu napędowego silnika. Wada jest brak regulacji, co powoduje większe opory wewnętrzne. Ale w najnowszych silnikach stosuje się pompy gerotorowe, maja one możliwość regulacji tłoczenia oleju w całym zakresie prędkości obrotowej silnika., Dzięki temu rozwiązaniu można zmniejszyć opory wewnętrzne silnika o około 30%.